Is overbieden op een woning nog noodzakelijk in 2023?

Hans Stroosma, onze adviseur van BTER financieel Leeuwarden is onlangs geïnterviewd door Kop Munt (een initiatief van MUNT hypotheken) over zijn visie op een aantal actuele zaken op de woningmarkt. Hierin gaat het onder andere over de nieuwste cijfers van het NVM, waaruit blijkt dat overbieden op een woning in 2023 niet meer hoeft. Lees hieronder het interview!

 

Het interview met Kop Munt:

De gekte op de woningmarkt verdwijnt. Overbieden hoeft meestal niet meer. Hoe kijk jij naar de laatste cijfers van de NVM?

“Eigenlijk is er nu sprake van een hele normale situatie. Ik vind dat de media nogal negatief is en verwacht niet dat de markt instort. We zitten in een heel andere situatie dan vijftien jaar geleden. Dat je iets onder de vraagprijs uitkomt, was vroeger heel normaal. Woningen staan gewoon wat langer te koop. Dat is helemaal niet zo spannend. Dat is eigenlijk juist een heel gezonde situatie. "De afgelopen jaren waren ze afwijkend van de norm en niet andersom.”

Zo’n negentig procent van de woningmarkt heeft overwaarde. Zie jij veel vijftigplussers nadenken over het verzilveren van deze (enorme) overwaarde, zodat ze minder hoeven te werken of eerder kunnen stoppen?

“Nee, dat zie ik nog te weinig bij mijn klanten. Een hele hoop mensen nemen het stuur niet in handen. Vroeger zorgde de staat voor het pensioen. Het besef dat de verzorgingsstaat nu afbrokkelt, gaat heel langzaam. Je ziet veel mensen met een afwachtende houding. Ze kijken naar de korte termijn. Denk ik dat er veel meer mensen eerder kunnen stoppen? Absoluut! 

Mensen willen alleen nog betalen voor een hypotheekadvies. Dat is heel tastbaar met een concreet product. Maar de erkenning van de waarde van ander financieel advies is moeilijker voor de consument. Dat probleem speelde bij een provisiesysteem niet. Er is een enorme drempel ontstaan voor consumenten en de prikkel is weg bij het intermediair. Hierdoor blijven groepen mensen onthouden van belangrijk financieel advies.”

Het aantal hypotheekaanvragen is in het eerste kwartaal van dit jaar gehalveerd. Dat is vooral het gevolg van een forse daling van het aantal oversluiters. Heb jij daar last van?

“Niet echt. Dat komt omdat ik ben begonnen zonder portefeuille. Sinds de start heb ik dus heel weinig met oversluiten gedaan. Verder heb ik altijd maximaal gefocust op een persoonlijke benadering. Veel grootbanken zitten op afstand, daar gaat alles digitaal. Ik zit juist aan de andere kant van het spectrum. Ik kom thuis bij de klant, die mij zeven dagen per week kan bellen. Die klantbediening werkt volgens mij bij iedereen. Jong tot oud wordt graag bij de hand genomen, als het gaat om iets groots zoals een hypotheek.”